Monday, May 25, 2009

Kenangan Kisah Kuih Cucur Kodok..

Ini adalah kejadian benar yang berlaku kira-kira 14 tahun dahulu.. Semasa aku masih lagi
dibangku sekolah.. Setiap kali kami berjumpa bila teringat balik kisah ini mmg pecah perut
dibuat nya.. so, enjoi reading..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bila aku bercerita tentang Cucur Kodok .
Aku dapat rasakan melalui deria ke-6 yang setiap manusia yang berakal sihat,
tahu membezakan antara cucur kodok dengan
buah pisang ,
garfu ,
pinggan
dan tisu

( sila rujuk gambar sekiranya masih keliru ).




Memang namanya tak cukup komersial.
fizikalnya pula buruk, penuh dengan otot-otot perkasa ,
Ianya tak cukup fotogenik untuk dijadikan sebagai makanan tradisional kebanggaan negara.

Bukan aku nak mengangkatnya sebagai kuih paling punk di dunia sebab ia menolak populariti.
Cuma aku pernah rasa terhina kerana cucur kodok.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Berbalik ke zaman gelap .
Saat jiran tetangga semuanya berfahaman Jahiliyah.

Ketika itu aku belum bekerja sebab ada alasan tersendiri.
Aku sedang menghayati falsafah hidup hippies peringkat beginner.

Mentaliti masyarakat sekeliling memang tak pernah berubah.
Sentiasa pandang serong pada golongan jobless.

Mereka lebih suka memandang benda-benda Khurafat itu jauh lebih tinggi darjatnya dari manusia jobless.
Imaginasi mereka lebih kreatif daripada dunia magis Harry Potter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Dan aku juga benci pada seorang mak cik yang mulutnya sebesar raksasa.
Setiap kali dia berkata-kata, percikan-percikan api akan keluar dari celahan muncungnya.
Kalau mak cik ni bercakap di dalam gelap,
pasti ramai yang tak dapat membezakan antara mulut makcik ni dengan lighter.

Hari yang paling malang adalah hari rumah makcik muncung dimasuki pencuri.
Aku jadi semakin meluat dengan perangai makcik tu.

Aku juga paling benci dengan bomoh yang mak cik tu jumpa,
sebab dia menilik kebodohannya sendiri dalam air.

kononnya timbul bayang-bayang muka aku yang sedang mencuri.
NONSENSE.

Makcik mucung raksasa sememangnya tak perlukan teknologi internet ,
cukup dengan mulutnya yang sebesar corong megaphone itu.
Makcik ni jauh lebih pantas dari dunia broadband dalam hal penyebaran maklumat.

Dia menghebohkan cerita pecah rumah tu, semacam dia dirompak sampai papa kedana.
Kalah berita hamba seks zaman jepun yang minta pampasan di kaca tv.

Padahal pencuri tu cuma masuk dalam rumah dan goreng cucur kodok aje sebelum berambus .
Pencuri jenis kebuluran.

Aku memang tak faham, bagaimana dia boleh percaya pada bomoh kudisan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




oh , mak cik , betapa bodohnya kau sebab tak menghayati hidup seorang hippies.

Menggoreng cucur kodok itu pun dah dikategorikan satu kerja berat untuk hippies macam aku.
Lagipun rumah aku pun berlambak lagi tepung yang mak aku beli.
Aku tak minat pun nak goreng,
Sebab menggoreng cucur kodok bukanlah kerjaan yang COOL buat seorang hippies beginner macam aku.

Di sinilah titik tolak dalam hidup aku supaya bebaskan mentaliti aku daripada dunia tahyul , khurafat, polong, puaka, jembalang dan Bomoh-bomoh bullshit.

Pengajarannya jelas .............

Seorang Hippies/punkrocker walaupun jobless adalah seribu kali lebih mulia hidupnya berbanding seorang bomoh yang hidupnya cuma tahu menipu untuk dapatkan wang.

Bomohlah yang sebenarnya loser.


note :
Artikel / credit to Adi.

3 Love Inside:

Mya said...

hai zaza.. masuk sini waktu search tentang perkahwinan.. salam kenalan eh.. :)

mummysya said...

makcik tu mesti mulut dia macam dragon ball kan.

bahaya pompuan mulut cam tu kan...

Muahahaha...

Haza & Zaza said...

haza : makcik tu dah pindah dah pun mummsya.. mmg bahaya.. muahahha..

mya : thanks for visiting..