Saturday, November 21, 2009

catitan tak bernama..

Kusut tanpa kerana.
Sakit tanpa luka.
Parah tanpa cedera.
Rebah tanpa jatuh.
Soalan tanpa jawapan.
Sayang tanpa kasih.
Rindu tanpa harga.
Sepi tanpa kata.
Buntu tanpa rasa.
lagu tanpa muzika.
Tangis tanpa dia.

credit to the real puisi author nurmira..

Friday, November 06, 2009

langit mendung dan senja..

Pisau raut hilang dirimba
Pakaian anak raja di Juddah
Karam dilaut boleh ditimba
Karam dihati bilakah sudah

Banyaklah orang menanam pulut
Saya seorang menanam padi
Banyaklah orang karam dilaut
Saya seorang karam di hati

Sunday, October 11, 2009

Renung-renungkan lah..

Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya:
"Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. "Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia ...". Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. "Abang akan mulai dulu ya", kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat ...Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan bahawa airmata isterinya mulai mengalir...

"Maaf, apakah abang harus berhenti ?" tanyanya. "Oh tidak, teruskan ..." jawab isterinya. Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia, "Sekarang giliran sayang pula membacakan senaraimu". Dengan suara perlahan isterinya berkata, "Sayang tidak mencatat sesuatupun di atas kertas sayang. Sayang berfikir bahawa abang sudah sempurna, dan sayang tidak ingin mengubah akan diri abang. Abang adalah diri abang sendiri. Abang kacak dan baik di sisi sayang. Tiada satupun daripada peribadi abang yang sayang dapati kurang..."

Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya... bahawa isterinya menerima dirinya seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis...

P/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dengan orang lain?... Kalau jawapan nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN.
Kerana tiada manusia yang SEMPURNA dalam dunia ini dan sentiasa ada
yang perlu diperbaiki... wallahua'lam...
Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita kerana kelebihan kita dan menerima segala kelemahan kita, sudah pastilah orang ini adalah sangat ikhlas menyayangi diri kita... INSYA ALLAH


nota kaki : credit for the real author..

Thursday, October 08, 2009

10 Soalan Buat Kekasih

Selamat Pagi Sayang. Di pagi ini ku hulurkan 10 soalan Bonus yang memerlukan jawapan tepat dan segera.

1. Malam tadi aku kah yang paling akhir meninggalkan ruang mata mu sebaik lena mu hinggap di situ?

2. Hadirkah mimpi manis bersama ku dalam tidur mu sebagaimana mau mu?

3. Pagi ini aku kah pengunjung minda mu yang pertama dan terdahulu?

4. Sudahkah kau hirup rindu mu pada ku seperti sarapan yang terhidang buat mu itu?

5. Adakah kau putarkan kenangan manis buat alas hati mu yang kesepian tanpa ku sewaktu menuju ke tempat kerja mu?

6. Ayat cinta untuk aku kah yang sedang kau karang sebagai Ucapan Selamat Pagi untuk ku?

7. Siapakah yang akan bertamu di hati mu sepanjang hari ini... ..adakah aku?

8. Adakah esuk aku masih boleh terus berada di situ?

9. Adakah kau merasa bahagia bersama ku?

10. Adakah kau di saat ini merindui ku sebagaimana aku yang sedang merindui mu?


‘YA’ adalah jawapan yang aku nantikan bagi kesemua soalan soalan ku itu.

Sayang, aku lah seorang yang bertuah dilimpahi kasih sayang yang sebegitu dari mu.


Terima Kasih Kekasih, mekarlah Bunga Kasih mu selamanya di Taman Hati ku.



note : credit to the author.

Tuesday, October 06, 2009

Aku Benci

Aku benci..
Kau lah peneman ku dikala ini..
Setiap saat, setiap detik hadirkau menyinari hidup ini..
Tanpa mu disisi siapa lah diri ku ini..

Aku benci..
Sukar ku mengerti kenapa aku amat memerlukan mu..
Walaupun sering diri ini bertanyakan pada hati..
Kau setia menemani ku tanpa kenal erti jemu..
Tapi, ku benci bila ku pergi..
Aku benci..


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*






AKU BENCI BILA BEKALAN ROKOK KU HABIS LAGI!!!
Mana nak cari pepagi buta ni.. dalam hutan mana ada 7E.. sok dah puasa.. argh.. tidakkkk..

Sunday, September 06, 2009

Mengertilah hati..

dari mata turun ke hati
maka dari hati lahir nya cinta
Kalau kurang darah boleh cuba makan hati
Andai tersilap kata boleh makan hati
pedih hati orang kata sebab gastrik
pilu hati disebabkan ada sesuatu yang mengusik perasaan di hati
Pabila mengingatkan seseorang hati jadi sayu
resah di hati menggila bila dikau membisu
Bila di kurnia kan cahaya mata orang gelarkan permata hati
Bila kita gembira ada juga yang kurang senang hati
Orang-orang yang iri hati itu selamanya dirundung duka dan pilu.


Saturday, September 05, 2009

Aku, Dia & Khawin..

Aku salu berborak ngan member² aku yang kebanyakkan nya dah berkahwin.. Semua kira veteran lah.. keke.. Aku banyak tanya pendapat durang.. Dan durang juga salu bertanya kan aku.. bila nak khawin? So, aku cakap ngan durang InsyaALLAH, kalau jadi bulan 10 ni aku bertunang.. dan InsyaALLAH, juga khawin tahun hadapan 2010.. Jadi salah seorang nya Abg Lah telah berkata kepada aku..
"Ko jangan jangan risau, kalau niat ko ikhlas dan dah jodoh. Tuhan tu akan bukakan jalan.. InsyaALLAH"

Allah tu maha adil dan kaya.. Sejak dua menjak ni rezeki aku semakin mencurah-curah.. Memacam peluang aku dapat/nampak.. Mungkin inilah yang dimaksudkan.. Aku bersyukur sangat ke hadrat ilahi..
dan aku harap rezeki aku semakin banyak mencurah-curah.. sebab aku sememangnya inginkan keluarga sendiri.. dan juga aku memang ikhlas dengan
KekasihHati aku.. Luv u sayangku..



Panduan untuk H1N1..

Pohon Cinta



credit untuk penulis puisi

Friday, September 04, 2009

insan yang baik pergi ke syurga, insan yang jahat pergi ke longkang jukebox

Di dalam sebuah kesunyian yang membingitkan... Aku menghantar satu teks telefon:
"Nasi lemak Gospel , jom"

Lazimya aku boleh menghantar pesanan ringkas seperti itu melalui teknik telepathy je.
Tapi hari ini aku guna telefon kawan .. takpelah ... kredit orang lain.. aku tak rugi apa-apa.

Berberapa minit kemudian telefon aku berbunyi.
Lagu merdu dari A Wilhem Scream mula menggoncang atmosfera.
Sekali aku picit punat yang ada logo ganggang telefon,
maka A Wilhem Scream yang gagah perkasa sebentar tadi membisu serta merta .

Berganti pula dengan bunyi suara seekor monster mini.
walaupun kedengaran sayup dari jauh,
aku kenal benar dengan monster mini tersebut.. itu suara papa, bebola daging berbentuk doraemon.

"WOi , Moh keluor cepat !! Ada cerita panas ni " kedengaran suara Papa tercungap-cungap bagaikan sedang menahan orgasme.

Refleksi aku tersentak macam biasa.
Mendadak aku terbang keluar dengan momentum kelajuan yang melebihi kadar biasa.

"Adi .. nak pergi mana ??" teguran manja Chinoz dari dalam laman sembang IMVU mula buat aku serba salah. "Kiss i dulu" sambungnya lagi.

Nah !! masalah tipikal.
masalah yang sering melemahkan semangat juang superheroes untuk menyelamatkan dunia.
terpaksa memilih sama ada mahu teruskan dengan plan A, menyelamatkan dunia atau plan B, mengecup bibir hangat kekasih virtualnya.

Setelah menaakul selama 1 saat, Macam biasa, aku pilih A. Sebab cikgu kata hanya orang-orang pandai je yang akan berjaya score A masa periksa.

Begitulah keadaannya ketika aku meninggalkan IMVU dan menuju ke Longkang Jukebox.

* * *

Memang ada cerita panas di sana.
Ada banyak sekali kereta-kereta peronda polis.
Satu rentangan khas ala-ala CSI berwarna kuning yang tertulis dengan jelas :
DILARANG MELINTAS > GARISAN POLIS.



Menurut khabar angin,polis tu cuma nak siasat kes bunuh di Klang.
suspek telah di tahan di Kuantan tapi kenderaannya telah ditinggalkan betul-betul dekat Longkang Jukebox.

Cuma satu je yang menjadi aneh .... sebesar-besar dunia, dengan jarak beratus-ratus kilometer, pembunuh tu telah memilih tempat paling kool sekali di dunia .
Itulah longkang Jukebox.
Tempat latihan kami bermain kejar-kejar dengan polis.

Para penonton tetap mahu berkerumun.
dasar jakun.
mengharapkan informasi segar untuk diceritakan ke sekitar kampung.

Aku tak mahu layan. Cuma aku singgah sekejap je. Ambik nombor plat kereta tu nak tikam 4d.
Tapi haram tak sempat. Hari dah petang.

~
~ Setelah bertahun-tahun menjadi wilayah rebutan pelepak malam,
Baru sekaranglah Longkang Jukebox disimbahi lampu-lampu spotlight dan mendapat perhatian massa.

Cuma ralat satu je, aku tak nampak pun wartawan atau sesiapa dari pihak media yang datang untuk buat liputan kecuali Kak Era. seorang reporter kampung berteknologi Dial Up.


SALAHHH !! bukan slipknot...
yg baju oren tu semua suspek












nasib baik kami dah pencen main kejar-kejar..
kalau tak mimpi lah mereka dapat duduk dengan aman sambil isap rokok
"port lari "
sampai sekarang jadi misteri...siapa yg tulis kat dinding tu
di bawah selia cctv sang bebola daging


note : credit to adi for the story.

Friday, July 24, 2009

judul kan sendiri

Bulan ku tenggelam disebalik dahan pepohon yang rapuh, besar dan kasar

Ku bertanya, bercerita pada sang pari-pari malam yang menjaga

Dalam sebuah taman gersang yang kering

Hidupnya memang untuk selalu di alienasi kan


Adakah titis embun pagi membasahi dahan nya yang kering?

Adakah rama-rama datang menghiasi pada detik bunga nya mulai bersemi?

Semalaman suntuk aku berjaga disini

Menanti dan terus menanti, sang sinar menjelma kembali..





Perih



Secebis kesunyian malam seakan menemani..
Ku donggak ke atas melihat bintang-bintang yg berkedipan di kaki langit..
Indah sungguh alam ciptaan yang maha esa..
Meski bibir tak mampu berucap..
Meski mulut tak mampu berkata..
Namun sang bulan dan bintang telah fahami..
Seribu persoalan berpacu dihati..
Aku jadi mahkluk penuh prasangka..
Hanya kepasrahan yang mengiringi malam ku ini..

Wednesday, July 15, 2009

If I could have 3 wishes

If I could have 3 wishes,

I wouldn't wish for the stars,

the moon,

the riches and this life.

But for 25 hours a day,

8 days a week,

and 13 months a year

to spend a longer time with you.

p/s : luv n miss u sygku..

Tuesday, June 16, 2009

Selamat Hari Jadi Sayangku..

Selamat hari jadi
Ku ucapkan kepada mu
Semoga yang Esa panjangkan umurmu selalu
Betapa riangnya menanti di saat ini
Ku harap kita dapat meraikan bersama-sama
Di sisi teman-teman

Selamat hari lahir
Sekali lagi ku ucapkan
Kini usia telah
Mendewasakan dirimu
Kini kau menanti pelangi kehidupan
Secerah mentari memancar buni ini
Tak dapat melupakan kenangan manis

Sambut-menyambut mesra penuh keriangan
Berdendanglah iramaku dengan mesranya
Harijadimu yang paling bahagia
Tak dapat kulupakan buat selamanya

Tiap detik beredar silih berganti
Hanya setahun sekali kau menanti
Bagaikan sejarah tersemat di sanubari


-------------------------------------------------------------------------------------------

Selamat hari jadi buat insan yang sentiasa dalam ingatan ini ( ayang lah siapa lagi )
semoga panjang umur dan dimurahi rezeki selalu dan moga perhubungan
kita ini kan berakhir di jinjang pelamin dan kekal sehingga ke akhir hayat,
InsyaALLAH, amin..

luv u always..
haza

Monday, June 15, 2009

Kiseki" is japanese for "miracle."



I’ll love you more tomorrow than today
These overflowing emotions won’t stop
Right now I love you so much
I can’t even put it into words

The days you’ve given me accumulate
The days that have passed, the paths we walked together
Whether our meeting was coincidence
Or fate, just the fact that we met
Is a miracle

We walk close together
Making our eternal love tangible
I want to always be smiling by your side
“Thank you” and, ah, “I love you”
Just aren’t enough, just at least let me say
I’m happy

Just having your right hand
Wrapped up
In my left hand
Made me feel your love

We found the little happinesses in each day
In the slow path we walked
Our meeting is just one small thing
In a big world, but just the fact that we met
Is a miracle

Even on days when nothing goes well
Just being together cheers me up
And I can forget the bravado and loneliness
When I’m with you, lala, I can be myself
Just stay with me forever
My beloved

When we fooled around on the way home
That was one of our precious days, too
And when I finally got up the courage to tell you how I felt
The expression on your face was one I’d never seen before
There was a pause, and then you nodded
Our hearts are filled with love
We’re still on our journey
Towards the future that will hopefully continue
For dozens of years

Even if we lose sight
Of tomorrow

We walk close together
Making our eternal love tangible
I want to always be smiling by your side
“Thank you” and, ah, “I love you”
Just aren’t enough, just at least let me say
I’m happy

Until the last second

I’ll be smiling more tomorrow than today
Just being with you makes me feel that way
Ten years, a hundred years, a thousand years
Let’s spend the time together
I love you



note : muash.. luv n miss u sygku..

Sunday, June 14, 2009

dream..



note : muash.. luv u n miss u sygku..

Saturday, June 13, 2009

brader Z mmg the best.. keep up the good work brader Z... your song really meant to me..
aku merasa kan ada sesuatu yang bergenang di kelopak mata ini...



Tak Hilang Cinta - Jamal Abdillah

Ku hanya menagih cinta
menulis kerinduan
ku selalu menyeru namamu
tanpa jemu dan ragu

Ku menulis puisi cinta
dari sepi malam yang gelita
hingga gemuruh siang
agar cinta ini mekar selamanya

Chorus:

Tak hilang cinta di dunia
walau beribu tahun

Oh Tuhan tolonglah aku
abadikan cinta ini
Walaupun terluka
jiwaku merana
kan ku pasrah untuk bercinta lagi
ku terus bercinta dan dicinta untuk selamanya

Cinta yang hadir menilai kesucian hati
saling mengerti akan berkekalan

Ulang chorus

Selamanya....selamanya......


note :

i really do love you sayangku.. deep from my heart... till my last breath.. that my promise..

Wednesday, June 10, 2009

berpening pening..

ku ubati duka dengan air yg mengalir dari syurga,
ku hilang arah walaupun keadaan yang amat terang,
ku seakan akan hilang dalam dunia yang fana ini.
musik musik yang berkumandang di corong telinga
hanya lagi menyemarakkan lagi nafsu amarah..
tapi ada satu suara sayup sayup yang membisikan kalimah hikmat
"bersabar lah wahai anaku.."
akhir nya aku akur.. akur dalam diam..

Thursday, June 04, 2009

Dikala itu..




Saat ku tatapi foto terkini mu malam tadi lalu membuatkan
hati ini tersentuh sygku.

Ku amati foto dirimu, tatap ia berulang kali,
Sehingga ku rasa seakan kau berada disisi
Dan lantas menambah kan lagi rasa sendu di hati.

Tak pernah ku jemu mengucapkan aku cinta padamu,
Tak pernah jua sesaat aku lupa akan dirimu,
Dan tak mampu lagi ku akhir kata kata ini sygku..



Its like a missing star that always ends up in your sky
Its like the rainbow never comes after the rain
Its like the sun never rises in every of your morning
How am I supposed to live without those things
they are all you


lyric taken from yuna - missing star

p/s abg rindu sesangat ngan ayg, luv u sygku.

Tuesday, June 02, 2009

sakit itu datang lagi..

di tengah ke-enakkan orang sedang tido.. abg terjaga dari tido dan sakit kepala ini menjadi jadi..
nak tak nak terpaksa telan 150mg painkiller untuk menahan sakit..
( kalau ikut kan tak nak gak makan tapi sebab dah tak tahan sangat... ) harap harap ilang la sakit ni.. call ayg tak angkat. dah tido kot sorry kalau ganggu.. esok kena gi pi klinik cek lagi..

note : I will always love you sygku.

Monday, June 01, 2009

Neurocirculatory disfunction

pening kepala melanda sudah 2 hari, telan ubat gomen pukul 8 lebih pukul 12 lebih baru ok.. bayangkan azab 5 jam yang di tanggung.. apakah yg terjadi? adakah badan aku dah imun dengan ubat-ubatan? argh.. sungguh sengal sekali.. mungkin aku Neurocirculatory disfunction, ya! mungkin..

Lelah. Otakku tak lagi bisa berfikir deras, apalagi berfikir waras. Gila, pecah kepala. Di waktu begini, semua hal adalah kekaburan tanpa makna. Aku jadi makhhluk penuh prasangka. Pada semua, pada dunia.



note : abg tetap sayang pada ayg.. muash luv u..

Monday, May 25, 2009

Kenangan Kisah Kuih Cucur Kodok..

Ini adalah kejadian benar yang berlaku kira-kira 14 tahun dahulu.. Semasa aku masih lagi
dibangku sekolah.. Setiap kali kami berjumpa bila teringat balik kisah ini mmg pecah perut
dibuat nya.. so, enjoi reading..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bila aku bercerita tentang Cucur Kodok .
Aku dapat rasakan melalui deria ke-6 yang setiap manusia yang berakal sihat,
tahu membezakan antara cucur kodok dengan
buah pisang ,
garfu ,
pinggan
dan tisu

( sila rujuk gambar sekiranya masih keliru ).




Memang namanya tak cukup komersial.
fizikalnya pula buruk, penuh dengan otot-otot perkasa ,
Ianya tak cukup fotogenik untuk dijadikan sebagai makanan tradisional kebanggaan negara.

Bukan aku nak mengangkatnya sebagai kuih paling punk di dunia sebab ia menolak populariti.
Cuma aku pernah rasa terhina kerana cucur kodok.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Berbalik ke zaman gelap .
Saat jiran tetangga semuanya berfahaman Jahiliyah.

Ketika itu aku belum bekerja sebab ada alasan tersendiri.
Aku sedang menghayati falsafah hidup hippies peringkat beginner.

Mentaliti masyarakat sekeliling memang tak pernah berubah.
Sentiasa pandang serong pada golongan jobless.

Mereka lebih suka memandang benda-benda Khurafat itu jauh lebih tinggi darjatnya dari manusia jobless.
Imaginasi mereka lebih kreatif daripada dunia magis Harry Potter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Dan aku juga benci pada seorang mak cik yang mulutnya sebesar raksasa.
Setiap kali dia berkata-kata, percikan-percikan api akan keluar dari celahan muncungnya.
Kalau mak cik ni bercakap di dalam gelap,
pasti ramai yang tak dapat membezakan antara mulut makcik ni dengan lighter.

Hari yang paling malang adalah hari rumah makcik muncung dimasuki pencuri.
Aku jadi semakin meluat dengan perangai makcik tu.

Aku juga paling benci dengan bomoh yang mak cik tu jumpa,
sebab dia menilik kebodohannya sendiri dalam air.

kononnya timbul bayang-bayang muka aku yang sedang mencuri.
NONSENSE.

Makcik mucung raksasa sememangnya tak perlukan teknologi internet ,
cukup dengan mulutnya yang sebesar corong megaphone itu.
Makcik ni jauh lebih pantas dari dunia broadband dalam hal penyebaran maklumat.

Dia menghebohkan cerita pecah rumah tu, semacam dia dirompak sampai papa kedana.
Kalah berita hamba seks zaman jepun yang minta pampasan di kaca tv.

Padahal pencuri tu cuma masuk dalam rumah dan goreng cucur kodok aje sebelum berambus .
Pencuri jenis kebuluran.

Aku memang tak faham, bagaimana dia boleh percaya pada bomoh kudisan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




oh , mak cik , betapa bodohnya kau sebab tak menghayati hidup seorang hippies.

Menggoreng cucur kodok itu pun dah dikategorikan satu kerja berat untuk hippies macam aku.
Lagipun rumah aku pun berlambak lagi tepung yang mak aku beli.
Aku tak minat pun nak goreng,
Sebab menggoreng cucur kodok bukanlah kerjaan yang COOL buat seorang hippies beginner macam aku.

Di sinilah titik tolak dalam hidup aku supaya bebaskan mentaliti aku daripada dunia tahyul , khurafat, polong, puaka, jembalang dan Bomoh-bomoh bullshit.

Pengajarannya jelas .............

Seorang Hippies/punkrocker walaupun jobless adalah seribu kali lebih mulia hidupnya berbanding seorang bomoh yang hidupnya cuma tahu menipu untuk dapatkan wang.

Bomohlah yang sebenarnya loser.


note :
Artikel / credit to Adi.

Saturday, May 23, 2009

Petang

Petang tadi,
Ku hidupkan *tenggiling gaban yang ku rasa telah seusia dengan diriku.
Susah sekali sehingga bengkak kaki ini, kesan lebam sebagai cenderahati
Bunyi tenggiling memecah keheningan petang tadi
Perlahan-lahan ku bergerak menyusuri jalan yang kerap kali ku lalui, akan tetapi ku rasa amat berbeza sekali
Angin sepoi-sepoi bahasa menyapa sepanjang perjalanan
Kemana destinasi tidak ku ketahui hanyalah mengikut kata hati
Sepanjang jalan yang ku lalui semua orang memandang pelik, semacam ada tarikan magnet
Mungkin kerna orang muda seperti ku ini kelihatan agak pelik membawa tenggiling seperti ini.
Ah, persetan kan mereka... getus hati kecilku...
Perjalanan ku terhenti pabila tiba di sebuah taman rekreasi

Dimana kulihat anak-anak kecil bermain riang, lantas tersentuh rasa hati
Mungkin bila tiba masa nya kan ku bawa anak ku bermain riang seperti itu
Ku pakir kan tenggiling tua disitu. Kunyalakan rokokku, yang entah bilangan keberapa untuk hari ini

Sambil memandang ke sebelah kiri ku
Satu permandangan indah ciptaan tuhan, nun jauh di sana tersergam indah bukit-bukau yang kehijauan
Sejuk sungguh mata memandang bersama tiupan angin petang
Walaupun didalam kedamaian itu dan keriangan anak-anak kecil yang bermain ku rasa kan sesuatu kekurangan
Ya, kekurangan itu adalah dirimu sayangku
Alangkah bagusnya jikalau kau berada disisi ku sekarang ini
Dan segera wajahmu bermain ligat di kotak ingatanku dan lantas ku senyum sendirian
Yang kini ku dilamun kerinduan.


Ku selalu ingat padamu,
Tak pernah ku jemu mencintai dirimu,
Kan ku abadikan diri ini hanyalah untuk mu,
Dan hanya kau yang ku rindu sayangku.

note : muash... luv u sygku...
-----------------------------------------------------------------------------

Buat Yang Tercinta - Ebby Saiful

Resah..

Ku dalam kesepian
Kini kerinduan
Dirimu, di mana gerangan
Senyumanmu sinar matamu
Hadir di dalam impian

Sunyi..
Kini ku rasakan
Inginku titipkan rinduku pada angin lalu
Ku nantikan dan ku nantikan
Saat kau datang padaku

Ku bawa dikau dalam mimpiku

Hatiku memanggil namamu
Dengarkah dikau suara hatiku
Membisik ku rindu padamu

Dikau..
Yang sangat ku sayang, kini berjauhan
Bilakah masanya bersua

Inginku curahkan segalanya
Buat dikau yang tercinta

Buat dikau yang tercinta

download mp3


-

-

-

-

-


* inilah tenggiling yang dimaksud kan.

Thursday, May 21, 2009

Air Mata Sesalan...

Entry yang ku tulis kali ini berdasarkan kisah benar yang berlaku 2 tahun lepas, yang terjadi kepada abg angkat ku k'yo. Sebuah kisah ku kira bisa menyayat hati, kerna setiap kali teringat kan kisah itu ada sesuatu yang bergenang di kelompak mata ini. Dapat ku rasa kan kepedihan yang dia alami. Cerita ini adalah sebagai pedoman semata-mata, bukanlah ditulis untuk mencemuh atau menghina seseorang. Jikalau ada yang terasa, ku mohon ampun.
( nama dalam watak cerita ini bukan lah nama sebenar, jikalau terdapat persamaan itu hanylah kebetulan )


Kisahnya bermula begini...

Perjalanan ke rumah yo ku rasa kan begitu lama, al maklumlah motor kapcai ku sudah begitu tua sudah
10 tahun dia berkhidmat dengan ku. "mungkin sudah tiba masa ku servis motor ini" getus hati kecil ku.
Walaupun sebuah bandar kecik tapi ku rasakan arus traffic hari ini agak sesak dan lantas aku mencelah celah di
dalam kesibukkan yang menggila. Akhirnya aku sampai ke destinasi yang dituju.

"Assalammualaikum... yoo... oh yoo.." sambil mengetuk pintu rumah yoo. Setelah beberapa detik barulah kedengaran pintu rumah di buka. "W'salam... kunci kau mana?" tertinggal kat rumah la yoo kata ku lagi.
"oh... masuk lah" jemput yoo. "Ada apa yoo tetiba je panggil ni, ceria semacam je" tanya ku pada yoo

Dan lantas yoo menceritakan pada ku apa yang terbuku dihati. Yang hatinya telah dicuri oleh insan yang bernama Syikin. Lantas ia menunjukkan padaku gambar kekasihnya. Aku jua tumpang gembira dan berdoa kerana inilah seumur hidupku melihat yoo sungguh ceria sebegini. Bukan dia tak pernah bercinta tapi ku dapat kan kali ini sangat berbeda. Terpancar satu sinar harapan dimatanya. Bermula lah dari saat itu kehidupan yoo mula berubah, segalanya kelihatan lebih teratur. Lantaran itu ku tinggal dia buat sementara kerana ku ingin menyambung kerja.

Selang beberapa hari yoo menghubungi ku lagi
"oit... lesen kete hidup dok? tanya yoo pada ku.
"hidup... nape?, nak ke kl ke? kata ku
"tak lah... jom kita ke rumah Syikin, esok" jawab yoo
"erm... roger" dengan pantas ku menjawab

Maka ke-esokkan harinya perjalanan yang mengambil masa 6 jam lebih terasa begitu membosankan, dah naik kematu bontot, naik lenguh kaki menekan pedal clucth sama minyak. Sebelum maghrib aku dan yoo tiba di destinasi. Rumah Syikin. Setelah sesi suai kenal bersama keluarga Syikin tamat aku dan yoo masuk ke kamar yang disediakan untuk menghilangkan penat setelah mengembara seharian. Dan dengan itu bermula lah satu episod baru dalam hidup yoo. Di mana yoo berhasrat untuk menikahi wanita yang dicintainya. Dan aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kawan-kawan ku.

Tapi, langit tidak sentiasa cerah ada masanya ia gelap dan dibasahi hujan. Sesuatu yang trajis telah berlaku
dimana Syikin yang yoo kenali dulu telah berubah disebabkan oleh insan yang ke-3. Kedatangan ku ke rumahnya
pada hari itu dimana yoo menceritakan segala galanya keadaan rumah itu ku rasakan begitu suram bagai memahami hati dan perasaan seorang insan yang terluka. Di mana yoo telah dengan secara tidak sengaja bertemu insan yang dicintainya dengan seorang lelaki lain. Di saat ia menceritakan apa yang berlaku dari samar samar kejauhan dapat ku lihat satu persatu air mata seorang insan yang bernama lelaki mengalir perlahan-lahan membasahi pipi. Amat sukar bagi seorang lelaki untuk mengalir kan air mata tanpa sebarang sebab. Pabila seorang lelaki itumengalir kan air mata ianya disebabkan oleh rasa kecewa yang mendalam.

yoo begitu kecewa kerana pengorbanan, keikhlasan, dan kejujuran nya selama ini tidak dihargai, Sedikit pun
dia tidak pernah membenci malahan dia sentiasa mendoakan agar si dia berbahagia bersama teman barunya.
Walaupun dia kan sebak bila teringatkan kisah itu. Bayangkan lah dia sanggup menghantar wang setiap bulan bagi membiayai anak Syikin yang masih kecil dan juga duit lawyer. Tapi, semua nya hampa belaka. Sejak dari peristiwa itu yoo ku lihat tidak seceria dulu raut wajahnya tidak seperti yang ku kenal dulu. Akhirnya yoo mengambil keputusan untuk pulang ke kampung bagi mengubat
kelukaan dihati.

Pada sahabatku yoo yang kini berada di kampung, ku harapkan kau ceria-ceria selalu dan berdoa lah pada Nya
supaya kau dipertemukan dengan seseorang yang dapat menghargai pengorbanan, keikhlasan, kejujuran dan cintamu.
InsyaAllah, amin. Kerana ku sentiasa mendoakan yang terbaik buat mu.

Semoga kita bersua lagi disuatu hari nanti Yoo.








Tidurlah wahai permaisuri...

Aku terjaga dari lena, tidur ku diganggu oleh sesuatu yang kurang ku mengerti
Nun jauh disana ku melihat bayangan mu, wahai sayangku
Lalu ku capai gitar burukku sambil memutarkan sebuah lagu untukmu

Tidurlah wahai permaisuri,
Tidurlah Pejam mata ahai tidur nyawa

Kudendangkan
Kunyanyikan
Duhai puteri jelita
Jika kau tidur lena
Mimpikan bahagia
Di taman syurga loka
Kau dan aku berdua

Lantaran itu jua kedengaran bunyi guruh bersama titisan air hujan yang turun membasahi bumi
Dan ku sedari diri ini amat merindui diri mu. Hingga ku tak mampu akhiri kata-kata ini.

Selamat malam wahai sayangku...



p/s : luv u and miss u

Tuesday, May 19, 2009

terguris naluri

Dari terbit sinar mentari hinggalah dinihari aku masih lagi di sini, di tempat ini, di tanah ini,
di syurga dunia ini. Mencari sesuap rezeki yang di redhai. Acap kali ini terjadi bukanlah mencari secebis simpati. Mungkin esok bila aku tiada baru la dapat mengerti apa yang terbuku di hati.




Terumbang-ambing mencari daratan. kelemasan, kepenatan dan kesakitan.
jiwa panas, hati panas malahan badan panas, hangus membakar segenap anggota. Seluruh jiwa
ini lesu, lemah tidak lagi bermaya.




Aroma "musang jantan" semerbak harum memenuhi ruang laman ini. Aku ingin bersuci merehatkan diri. Tapi
tiada pengganti yang dapat ku cari untuk mengisi ruangan ini. Tidakku rela pasrah sebegini lagi.
Biarkan lah ku pergi cari lah pengganti yang dapat mengisi taman syurga ini nanti.




Dengan erti kata paling mudah "kerja memang palat tapi aku perlukan duit!"

Monday, May 18, 2009

secebis penantian

- nak gugur dan otaku rasa nya bila nak buat entry ni... so, inilah hasil nya.


sepurnama bakal menyusul
hari yang ku tunggu bakal muncul
sudah lama ku nanti kan
kerna segalanya telah ku siapkan
detik jam bagai mencumburui aku
aku yang kini menghitung hari
telah lama ku idamkan saat saat sebegini
akhir nya ia akan muncul bersama sirna sang mentari


p/s : muash... luv u miss u

Sunday, May 03, 2009

The Cure - Love Song ( for my buah hati )




one of my fav band... close your eye, feel the song... and enjoy... this song dedicated to my "buah_hati" zaza... love you so much !!! muashh...

Friday, May 01, 2009

selamat hari pekerja

selamat hari pekerja kepada semua pembaca / pelawat blog ini... enjoy you holiday !!!
bestnya kan cuti...

so, pagi ni nak share satu clip puisi yang sgt indah.




puisi ini dipetik dari filem sepi, walau berbelas kali tgk cite tu tak pernah jemu. sgt sweeet... pheww...
kan ayg kan... nanti kita tgk cite ni sama-sama ye ayg... tak pun cite feveret ayg...



p/s: morning... muash... luv u sygku zaza

Thursday, April 30, 2009

koi sayang mok koi

malam tadi abg call mak abg ( bakal mak mertua ayg ) sbb dia cakap ada surat sampai abg soh la dia tolong bukak kan surat tu rupanya dari TDC sampai surat denda lesen sebab lambat apply...
sembang punya sembang lepas tu perbualan nya adalah seperti ini...


abg : mok, goner* sehat?
mak : sehat... tapi kaki kiri mak ni bengkak pasal motor skuter terhempap kaki mak..
abg : bile kene nya mak?
mak : ahad baru ni...
abg : laa... nape tak kasitau kome*...
mak : kang kalau kasi tau hang balik plak... ( kompom balik! tgh malam ke subuh ke )
abg : mak ni... siapa tak sayang mak dia...
mak : takpe ok dah sikit tapi nak lipat kaki susah sikit...
abg : dah sapu ubat ke? ( terus je sebak, siapa tak sayang mak dia, kan? )
mak : dah... tapi kalau umo dah 50 lebih kalau sakit susah sket nak baik...
abg : mak dah makan ubat satu lagi ke?
mak : belom lagi... jap lagi mak makan la... hang dah makan ke?
abg : tak lagi jap lagi kome makan. mak jgn lupa makan ubat tu lepas tu sapu minyak angin... nanti kome risau plak kat sini...
mak : hang pi la makan satgi... mak mana tak risau tgk anak dia tak makan lagi... hang jgn risau... abah hang ni ada...

lepas tu tanya la adik yg dok kat kem plkn tu camne... sehat ke tak... abah camne? abg long camne? kedai camne? tapi walaupun mak dok gelak-gelak aku tau dia harap kan abg balik... kalau cakap nak balik kompom kena marah... jadi esok ( pagi ni 30/4/2009 ) anak mu ni akan pulang melawat... sebab

1. kerja bole dicari...
2. duit juga bole dicari...

tapi satu je kat dalam dunia ni yang tiada ganti nya... kasih sayang seorang ibu...
waaaa.... sedih nya... mak anakmu ini mendoakan semoga mak cepat sembuh... amin...

happy mother day mak, mama ( zaza mother ) and to all mother's in the world...


p/s : sayangi lah ibu anda... luv u to sygku.
..

* goner - camner / bagaimana
* koi - saya / aku
* kome - saya / kami

Wednesday, April 29, 2009

why so emo?

this song dedicated to "guest from petaling jaya?" hope you enjoy this song!! cheers...

LastxMinute - Pergilah Mampos

Monday, April 27, 2009

...






sejenak nukilan...



Dikala semua orang nyenyak dibuai mimpi indah aku masih lagi disini mengelamun dan menghayati malam yang gelap hanya bertemankan KATAK... sambil menghembuskan asap rokok perlahan-lahan... aku... tidak dapat aku ungkapkan perasaan yang sebenarnya bersarang dibenak hati ini... mundar-mandir aku disekeliling mencari kedamaian... tiba tiba sahaja hujan turun tanpa amaran. hujan yang turun bagaikan mengerti dan memahami ( mungkin kebetulan atau sebaliknya aku sendiri tidak pasti )... air hujan yang menitik tidak kuhirau kan... ku biarkan ia membasahi tubuh ini dengan dingin pagi yang kian mencengkam. sang katak seolah-olah berpesta dengan kedatangan hujan. bunyi-bunyian yang dihasilkan amat mengasikkan... terleka aku sejenak sehinggalah bunyi guruh kedengaran membuatkan aku kembali ke alam realiti. segera aku masuk kedalam kerana kilat sabung menyabung bagai memberi amaran dan lagu "macbeth" berkumandang sayup-sayup , bait-bait lagu macbeth "my heart bleeds for you, my only dear love" menghiasi kamar hati... dimana aku pasrah...



p/s : luv and miss you syg...

Saturday, April 25, 2009

miss you...

Sunday, April 19, 2009

dugaanNya, hidup atau mati....



hari ni 2 kali abg cemas² mujur tuhan masih sayangkan abg... patut la lepas borak ngan ayg abg rasa tak senang duduk rupa-rupanya pukul 8:35 tadi abg terserempak dengan si senduk ni kat dapur... tengah menyelinap ke bawah peti sejuk. dan akhir nya nekad apa nak jadi jadi lah... akhir nya berjaya dibunuh bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini... ( walaupun cuak jangan cite lah... ). ini merupakan kejadian pertama seumpamanya sejak abg kerja kat sini... harap-harap lepas ni takde dah... cuak woo...

ayang doa kan abg semoga sentiasa selamat ye. Insyallah, amin...

kasih & sayang..

Pada suatu pagi di satu
sekolah menengah, ada seorang pelajar
bertanya pada seorang guru yang sedang
mengajar. Ketika itu, guru tersebut
sedang menyentuh mengenai kasih dan
sayang secara am. Dialog di antara
pelajar dan guru tersebut berbunyi
begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak
pilih seseorang yang terbaik sebagai
orang paling kita sayang?. Macam mana
juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu
ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat
apa yang saya suruh. Ikut je
ye...mungkin kamu akan dapat apa
jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya
harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah
yang berada di luar kelas sekarang
juga. Kamu berjalan di atas rumput di
situ dan sambil memandang rumput di
depan kamu, pilih mana yang PALING
cantik tanpa menoleh ke belakang lagi
walaupun sekali. Dan kamu petiklah
rumput yang PALING cantik yang berada
di depan kamu tersebut dan selepas itu
bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan
buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut
balik semula ke kelas, tiada pun
rumput yang berada di tangannya. Maka
cikgu pun bertanya kepada pelajar
tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh
petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di
atas rumput dan sambil memandang
rumput yang berada di situ, saya
carilah rumput yang paling cantik.
Memang ada banyak yang cantik tapi
cikgu kata petik yang paling cantik
maka saya pun terus berjalan ke depan
sambil mencari yang paling cantik
tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi
sampai di penghujung padang , saya tak
jumpa pun yang paling cantik. Mungkin
ada di antara yang di belakang saya
sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak
boleh menoleh ke belakang semula, jadi
tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya.
Maknanya, apabila kita telah berjumpa
dengan seseorang yang kita sayang,
janganlah kita hendak mencari lagi
yang lebih baik daripada itu. Kita
patut hargai orang yang berada di
depan kita sebaik-baiknya. Janganlah
kita menoleh ke belakang lagi kerana
yang berlaku tetap dah berlaku. Dan
semoga yang berlalu tidak lagi
berulang. Jika kita berselisih faham
dengan orang yang kita sayang itu,
kita boleh perbetulkan keadaan dan
cuba teruskan perhubungan tersebut
walaupun banyak perkara yang menggugat
perhubungan tersebut. Dan ingatlah
orang yang kita sayang itulah kita
jumpa paling cantik dan paling baik
pada MULAnya walaupun nak ikutkan
banyak lagi yang cantik dan baik
seperti rumput tadi. KECUALILAH jika
perhubungan tersebut tak boleh
diselamatkan lagi, maka barulah kita
mulakan sekali lagi. Maka sayangilah
orang yang berada di depan kita dengan
tulus dan ikhlas.

sumber dipetik dari sepatu.net



note : muash... sayang ayg sokmo... *hugs*

Thursday, April 09, 2009

penyiksaan dalam penantian...

bait-bait ini di petik dari lirik Melissa - wajahmu dimataku.

Keteguhan cinta dalam hatimu
Menyakinkan aku kesetiaanmu
Terbangkitlah rindu dari sudut jendela hatiku

Biar aku memiliki dirimu sayang
Ketabahanmu waktu bersamaku
Membuktikan pengorbanan dirimu
Begitulah yang aku harapkan selama-lamanya

Wajahmu sayang selalu di mataku
Aku makin terasa lambaian cintamu
Sehingga aku gelisah tak menentu



ayang,
harapan abang semoga ayang bersabar dan setia menanti detik itu. InsyaAllah, Amin...

muash... sayang ayang sokmo...

Sunday, April 05, 2009

Rahsia Tarikh Lahir Kaedah Sains Metafizik.

hari ini nak share ngan semua "Rahsia Tarikh Lahir Kaedah Sains Metafizik.' Sama ada nak percaya atau tidak terpulang pada diri masing-masing, kalau dah cuba tu jangan dok gadoh plak esok apa yang penting kerjasama. akhir kata selamat mencuba !


Mengungkap Rahsia Tarikh Lahir Anda Dengan Menggunakan Kaedah Sains Metafizik Dengan Ketepatan Sehingga 90%. Percayakah Anda, Tarikh Lahir Anda Menceritakan Segalanya.


Tip Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir- Dr Fadhilah Kamsah.

1. Pemimpin
2. Lembut
3. Kemas (Cerewet)
4. Rajin

5. Boleh berbincang
6. Angin
7. Patuh
8. Bisnes
9. Glamour



Contoh: 20 05 1981

2 + 0 = 2

Maka kotak pertama adalah 2..
Kemudian campurkan kesemua nombor..


2 + 0 + 0 + 5 + 1 + 9 + 8 + 1 = 26

Kemudian hasil campur yang lebih dari 9 akan dicampur lagi seperti:

2 + 6 = 8

Maka kotak kedua adalah 8..
Selepas itu kotak pertama akan dicampur ngan kotak kedua

2 + 8 = 10

Oleh kerana hasil campur lebih dari 9 maka dicampur lagi

1 + 0 = 1

Maka kotak ketiga ialah 1..
hasilnya..

2: Lembut
8: Bisnes
1: Pemimpin




Maka anda sudah cerminkan diri anda mungkin sifat-sifat ini ada dalam
diri anda dan mana tahu mungkin suatu hari nanti dengan sifat ini anda
akan menjadi seorang yang berguna.

RAHSIA TARIKH LAHIR.

Percayakah anda bahawa dengan TARIKH LAHIR kita boleh mengetahui pelbagai rahsia diri sendiri seperti Kerjaya, Perniagaan, Kesihatan, Perhubungan, Kekayaan, Keserasian, Arah Kejayaan dan banyak lagi?

Berdasarkan TARIKH LAHIR seseorang dan dengan menggunakan penemuan sendiri Metodologi Penyahkod, anda boleh mengetahui tentang diri anda ataupun orang lain secara hampir menyeluruh. Anda boleh mengetahui perwatakan individu seperti sikap dan personaliti seseorang. Dengan membongkar secara lebih mendalam, anda juga dapat mengetahui tentang Kesihatan, Kerjaya, Perniagaan, Hala Tuju Terbaik seseorang serta Kesesuaian dan Perhubungan dengan individu lain.



RAHSIA TARIKH LAHIR akan memainkan peranan sebagai ‘Paksi’ untuk mengimbangkan kehidupan seseorang dalam mencapai kebenaran diri (self-actualization). Dengan menggunakan Metodologi ini anda boleh membantu diri anda untuk membongkar potensi yang tersembunyi serta memahami diri anda serta orang tersayang dengan lebih baik. Kami percaya TAKDIR seseorang tidak ditentukan. Berdasarkan Firman Allah swt yang menyeru supaya manusia mengubah nasib mereka sendiri, menguatkan lagi bahawa TAKDIR kita bukan telah ditentukan.


Firman ALLAH SWT, Surah Ar-Rad, Ayat 11 yang bermaksud,

“Sesungguhnya Tuhan (Allah) tidak mengubah keadaan sesuatu kaum (hambanya) sehingga mereka mengubah keadaan (sebab-sebab kemunduran) yang ada pada diri mereka sendiri.”

KERJAYA - Adakah anda di dalam industri dan memegang jawatan yang sesuai? Ketahuilah kerjaya yang paling sesuai untuk anda.



PERNIAGAAN - Adakah anda seorang yang berorientasikan perniagaan? Ad
akah anda dilahirkan untuk berkecimpung di dalam dunia perniagaan? Mengapakah perniagaan anda gagal? Seterusnya, daripada TARIKH PENDAFTARAN SYARIKAT anda, kami boleh melihat apakah yang bakal berlaku di dalam syarikat (masalah, halangan dan keupayaan untuk menempa kejayaan).



KESIHATAN - Dengan menggunakan kaedah metodologi ini boleh memberi amaran awal kepada anda tentang penyakit-penyakit yang bakal dihadapi.



PERHUBUNGAN - Kesesuaian seseorang adalah KUNCI kebahagiaan. Analisis TARIKH LAHIR boleh membantu untuk mengenalpasti pasangan ideal anda samada di dalam perniagaan atau di dalam kehidupan. Perhubungan dengan pasangan atau anak, baik atau buruk akan didedahkan. Mengetahui sekiranya wujud 2 perkahwinan di dalam kehidupan dan mengambil langkah kawalan. Mengetahui kebarangkalian berlakunya penceraian di dalam sesebuah rumahtangga.



KEKAYAAN - Dengan mengetahui TARIKH LAHIR anda boleh memperolehi CARTA yang menunjukkan turun naik kehidupan anda sejak kecil sehingga mencapai umur 120 tahun. Ianya secara jelas dapat menunjukkan bilakah peluang akan muncul. Anda seterusnya hendaklah menggunakan peluang tersebut apabila tiba masanya.



Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir..Mari Kita Kira.



Contoh:
12 April 1974
12 + 4 + 1974 = 1990
1 + 9 + 9 + 0 = 19
1 + 9 = 10
1 + 0 = 1 (Jadi nombor lahirnya ialah 1)



Keterangan nombor lahir




1. Ketulenan

- Hadir dengan idea baru.
- Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.

- Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.
- Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.
- Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.

Perkara yang perlu dipelajari: Idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik. Berfikirlah secara terbuka.


Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 1: Abe, Tom Hanks, Robert Redford, Hulk Hogan, Coral Burnett, Wynona Judd, Nancy Reagan, Requel Welach





2. Pendamai


- Dilahirkan sebagai diplomat.
- Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
- Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
- Mereka tidak suka bersendirian.
-Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
- Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan mel
uahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 2: President Bill Clinton, Madonna, Whoppi Goldberg, Thomas Edison,Wolfgang Amadeus Mozart.



3. Ceria

- Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.

- Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya.
- Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya.
- Mereka sangat popular dan idealistik.
- Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 3: Alan Alda, Ann Landers, Bill Cosby, Melanie Griffith, Salvador Dali, Jody Foster



4. Konservatif


- Golongan ini sangat peka dan tradisional.
- Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.
- Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.
- Mereka suka bekerja keras dan sangguh melakukan sesuatu kerja secara sendirian.
- Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.
- Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.
- Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 4: Neil Diamond, Margaret Thatcher, Arnorld Schwarzenegger, Tina Turner, Paul Hogan



5. Perintis


- Mereka adalah perintis.
- Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).
- Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.
- Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.
- Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.
- Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5: Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Kellar dan Mark Hamil.




6. Romantik


- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
- Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.
- Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
- Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
- Mereka suka seni musik.

- Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
- Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6: Albert Einstein, Jane Saymour, John Denver, Merly Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn



7. Intelektual


-Golongan ini adalah Pencari. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah. -
Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.
- Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.
- Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara..
- Mereka sangat suka berahsia.
- Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.


Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 7: William Shakespeare, Lucille Ball, Micheal Jackson, Joan Baez, Princess Diana



8. Penyelesaian

- Golongan ini adalah penyelesaian masalah.
- Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.
- Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.
- Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif.
- Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.
- Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 8: Edgar Cayce, Barbra Streisand, George Harrison,Jane Fonda, Pablo Picasso, Aretha Franklin, Nostrodamus.



9. Pelakon
- Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.
- Mereka sangat penyayang dan pemurah.
- Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.
- Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.
- Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.
- Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).
- Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.

Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 9: Albert Schweitzer, Shirley MacLaine, Harrison Ford, Gloria Steinem, Jimmy Carter, Elvis Presley.



artikel di ambil dari http://scripters.ning.com ( kredit kepada author asal )

Result Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir ( abang ngan ayang )

24 11 1979

2+6 = 6 ( kotak pertama )
2+4+1+1+1+9+7+9 = 34
3+4 = 7 ( kotak kedua )
6+7 = 13
1+3 = 4 ( kotak ketiga )

6 - angin
7 - patuh
4 - rajin

24 06 1974

2+4 = 6 ( kotak pertama )
2+4+0+6+1+9+7+4 = 33
3+3 = 6 ( kotak kedua )
6+6 = 12
1+2 = 3 ( kotak ketiga )

6 - angin
6 - angin ( ayarkkk... )
3 - kemas

p/s : abang tetap sayang juga awak, sebab abang terima ayang seadanya... muashh...

Result Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir
( abang ngan ayang )

24 november 1979
24+11+1979 = 2014
2+0+1+4 = 7 ( Intelektual )

24 June 1974
24+6+1974 = 2004
2+0+0+4 = 6 ( Romantik )


note : love you so much zaza...

Thursday, April 02, 2009

rindu itu datang lagi...










Saat-saat begini, abang ingin mendengar suaramu sayang.
Mendengar gelak tawamu dan usikan nakalmu.

menghilangkan segala kekusutan dijiwa...
tiba-tiba sahaja terasa sebak melanda jiwa,
hampir saja airmata ini berderai berguguran
tapi masih mampu menahannya.

"hati ini tetap rindu,
hati ini tetap resah,
walau sekadar seminit dua ,
tapi cukup berharga...
mengertilah..."

kau lah yang telah mencuri hatiku selama ini...
kuharapkan kaulah untukku hingga nafas terakhirku... Insyallah, Amin...


p/s : muash... missed you a lots sayangku...

Tuesday, March 31, 2009

Sweet sms.....

Salam..
hai semua... sihat ker? hopefully semuanya sihat2 n ceria2 selalu esp to my baby mucuk..abg sihat kan syg kan? :)
as for me...ermm rasanya harinih ptg ni dah berkurangan rasa sakit perut n ouk2.. kalau tak.. every 5-10 min g toilet... doc kata food poisoining.. pelik gak sebab org kat umah takde yg kena.. maybe pasal mkn food kat ofis arituh kot..tkpun perut2 org kat umah ni semuanya da season..makan apa pun takkan kena sakit..haha..but still senak2 perut tu ada.. so dari hari sabtu sampaila harinih dok melepek atas katil je.. tak makan apa pun..asal mkn je nak muntah..tapi dok `membuang` je..badan pun dah lembek rasanya ni.. mudah2an pas mkn ubat nati ada balikla energy. kalau tak..payah nak buat keja nati.. waaa da lama cuti esok kena keja..sgtlah malas.. tapi nak buat macam mana dah tanggungjawab.. month end...kepalaku bakal pening lagi esok..
actually last friday dah seronok2 n tak sabar nak cuti..dalam pala da pk balik nati nak post blog n share story byk2..tapi dah melepek je..blog kemana..semua kemana..tido je..sib baik la ada fon yg leh teman... atleast takat baca blog org n main uno sambil2 menahan sakit perut tu pun jadikla kan..
well sebenarnya..tujuan utama zaza post entry kali ni sebab nak share ngan kawan2... sweet sms dari insan yg zaza syg sgt..iaitu kekanda hazaku.. kerana sepanjang diri ini sakit..dia yg tak abeh2 susah hati walaupun beliau berada nun jauh di dalam hutan taman negara..sampai sanggup nak datang jenguk... tapi ku halang sebab jauh la sygku..lagipun next week abg nak datang dah kan..so takyah bazir2 duit..lagipun ramai yg jaga ayg kat sini ( padahal jaga diri sndiri ni..heheh) ayg dah besar sygku..taulah ayg jaga diri.. tapi walau macammanapun..terima kasih sgt2 bang.. terima kasih kerana menjaga ayg walau dari kejauhan.. terima kasih kerana amek berat tentang diri ayg..harapan ayg agar sampai bila2..sampai akhir hayat kita abg tetap jaga ayg ye bang.. love u.. muashh
so kat sini..saje gedik nak share sms2 yg haza bg...














ermm sangat sweet kan...tgh sakit2 tu bila baca sms tu terus sejuk hati..lega la sekejap senak perut tu tapi sekejap je la...pastu dia sakit balik..hehe.. anyway sorry kalau tak clear sgt....biasalah tak pandai sgt nak mengedit2 pic ni.. actually ada byk lagi sms dia bg ...semuanya sweet.. takyah la post semua..kang kena kata ngader lak..hehe mmg ngader pun nih..
lastly... buat haza tersayang.. ayang syg abg sangat2... terima kasih kerana menyayangi diri ayg seadanya... lepas ni kita post entry pasal misi 2010 kita eh sygku..love u..muashh..

p/s:love u mucuk.. so much.. - zaza-

igauan mimpi

masuk hari ini adalah hari yang ke-5 ayang sakit perut akibat dari keracunan makanan. maka dah dua hari juga dia mc. aku pun dah tenteram hati tak tenang je nak buat kerja. mana tak nya asyik dok pk pasal buah hati aku, camne keadaan dia? ok ke dia? sakit lagi ke dia? semua bagai ribut bermain-main dlm minda aku. sakit tu dah satu hal tapi semalam dia mimpi ngeri di kejar momok.
lagi lah ligat kepala aku berputar apakah yang berlaku. sebab selalu nya takde lah teruk ni siap azan lagi. sib baik lah ada amy ngan angah kat rumah tolong kejut kan ayang. tapi yang mengheran kan adalah aku tersedar dari tido dalam kol 2 lebih aku bangun pi toilet weewee jap, minum air masak segelas then masa aku nak baring balik aku menerima sms dari buah hati mengatakan dia ngigau di kejar momok. (
Mungkin time abang tersedar itu adalah kebetulan atau sebalik nya abang sendiri pun tak tahu. kadang kala misteri alam itu kita tak dapat huraikan, hanya yang Maha Esa sahaja yang tahu. mungkin jua ayang dah ditakdir kan untuk abang... ) terus je aku capai hp zaman purba aku call buah hati aku tanya camne keadaan dia. aku soh dia baca 3 qul, amek air sembahyang sebelum tido balik. walaupun aku kat sini jangan cite la bulu roma meremang dah lah duduk sorang... alhamdullilah tiada apa yang berlaku lagi sehingga lah fajar menimbulkan diri nya... syukur...

ayang sebelum tido tiap² malam nanti baca 3 qul, ayat kursi sebelum tido, mudah-mudahan tido ayang nanti tiada mimpi ngeri dah, Insyallah, amin.



sayang ayang selalu, muashh... xoxoxo

Monday, March 30, 2009

risau dan sedih

sejak dua hari yang lepas hidup aku agak kucar kacir... mana tak nya buah hati aku tengah gering. terkena "keracunan makanan" aku punya lah susah hati jangan cerita la ( macam muka orang risau isteri nak bersalin ) ... hanya tuhan sahaja yang tahu... sampai kena tegur ngan member aku la... ko apsal muka toye semacam je.. aku pun cakap la buah hati aku sakit... terus je durang diam... nasib durang memahami. nak naik pi jumpa dia aku pun tengah kekurangan dalam poket... walaupun hati aku ni memberontak nak pi jumpa dia. Tapi apakan daya... Mungkin ini adalah dugaan buat kita berdua sayangku... Tapi, hari ini buah hati aku dah pi klinik jumpa doktor dapat ubat pelbagai jenis... bila aku dengar suara dia alhamdullillah suara nya agak ceria sikit berbanding sebelum nya. Syukur, sesangat... abang harap semoga ayang cepat sehat dan ceria selalu. walau apa pun yang menimpa ayang kasih dan sayang abang pada ayang tidak pernah berubah. Sesungguhnya itu hanya akan menambah dan merapatkan lagi hubungan kita... Lagi 11 hari abang akan datang sana bertemu dengan ayang. Bersabar lah menanti detik itu.

sayang ayang selalu, muash

Wednesday, March 25, 2009

coretan rindu tidak bernama

Penyesalan terbesar dalam hidup ialah apabila risiko yang tidak kita ambil.
Jika anda merasakan sesuatu itu tidak akan membuatkan anda bahagia,
maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali,
mungkin tiada peluang kedua. Bererti masa tidak menunggu kita.

Jika anda merasakan anda telah bertemu dengan orang yang sesuai,
maka hargailah dia, jangan biarkan is berlalu begitu sahaja.
Jangan tertangguh kerana takut kelak jika dibiarkan berlalu maka anda akan menyesal sebgitu sahaja.

Tiada sesiapa pun yang simpati kepada orang yang sengaja membiarkan peluang pergi
begitu sahaja tanpa berusaha untuk mendapatkannya atau mempertahankan.
Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi
kita sehingga dia pergi meninggalkan kita. Jangan takut untuk meluahkan
isi hati anda kepda orang yang anda sayangi dan cintai.
Beritahu mereka dan biarkan mereka buat keputusan di pihak mereka.
Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah memberitahu
kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya mereka
kepada anda. Anda akan rasa lebih yakin dan puas. Malah,
anda juga kan rasa bangga terhadap diri anda kerana telah menunaikan
tanggungjawab anda terhadap perasaan dan hati anda.

Jangan sesekali mengkhianati hati anda kerana akibatnya hanya anda
yang sengsara, bukan orang lain. Salah satu cabaran yang paling sukar
dalam hidup ialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dan
kekurangan diri anda, tetapi ia masih sanggup menyayangi anda dengan
sepenuh hatinya.Cinta itu adalah berasakan tolak ansur dan pengorbanan.

Jika dia tahu kelemahan dan kekurangan anda dan masih sanggup bersama
anda dan lebih menyayangi anda, maka anda adalah orang yang paling
bertuah kerana ada seseorang yang mencintai anda seadanya anda.
Mencintai dan dicintai perlukan keberanian. Keberanian untuk terus
mengekalkan rasa cintai itu. Seterusnya diikuti dengan perasaan keikhlasan
untuk menerima orang yang kita cintai seada mereka walaupun dari hari
ke sehari manusia sentiasa berubah.

Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang perempuan.

p/s : luv & miss ya so dem much!


note : kredit kepada penulis asal

Terima Kasih Segalanya

Terima kasih ku ucap kepadamu
Kerana sudi menyayangi diriku
Semoga kita bersama dan setia
Aku bersyukur pada Tuhan Yang Esa
Kerana dia yang menemukan kita
Semoga kita mendapat rahmat darinya
Hidup bahagia

Oh kasih indahnya kurasakan
Sewaktu engkau ada bersama di sisiku
Indahnya cintamu
Biarpun apa yang terjadi rela ku tempuh
Asal kau tahu hargai pengorbananku ini
Terhadap dirimu

Sewaktu kau berduka aku ada di sisimu menemani
Sewaktu kau gembira jangan pula kau lupa diri ini
Andainya aku tiada
Abadikan cinta kita sepanjang hayatmu

Terima kasih ku ucap kepadamu
Kerana sudi menyayangi diriku
Semoga kita bersama dan setia
Hidup bahagia...



lirik di petik dari lagu lestari - Terima kasih segalanya
DOWNLOAD LAGU INI

p/s : sayang, miss you so damn much !


Terima Kasih..

Salam,
Abg...terima kasih atas kasih sayangmu itu..
alhamdulillah ayg ok dah arinih... semlm jer teruk demam selsema..
balik semlm dah makan ubat..bobom..ok dah....
ni kat ofis dah nih.... tgh buat keje sket...pastu pasni nak ngular..
MISI 2010... tak abeh2 dari aritu...
insyallah pasni kita post citer pasal MISI 2010 kita eh bang..
share ngan reader2 blog kita ni.. hehe...
okla nak sambung buat keje... zassssss....

-zaza-

p/s: aku cinta padamu...sungguh...

Tuesday, March 24, 2009

kerisauan menyelubungi jiwa

andai ayang tahu perasaan abang ketika ini...

"Suara ayang yang lemah itu membuatkan jiwa abang runtuh dilanda keresahan dan kerisauan yang menggila"

Moga² ayang cepat sembuh dah pulih seperti sediakala sayangku. (jangan lupa makan ubat ya !)

Ku yang mengerti mu..Yang tulus mencintaimu..Yang ikhlas menyayangimu... muashh

Sunday, March 22, 2009

matahari...? ..pelangi :)

hai..
i came across dis one blog..sgt sweet.. n ada kata2 dalam tuh yg amat menyentuh jiwa.. credit to Na, nak pinjam ayat u yg sgt2 bermakna...
-zaza-

`kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan petir dan kilat...
kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari...
rupa-rupanya ALLAH hendak berikan kita pelangi...



p/s : .. ALLAH maha adil.. maha penyayang..syukur alhamdulillah..ayg ditemukan dgn abg...mudah2an hubungan kita berkekalan hingga akhir hayat... amin

Deeper Conversation..

abang.. love u so much... just wanna share dis lovely song wif u...so sweet,,nati abg carik eh lagu ni..ayg tatau nak post lagu dalam ni..hehe..smooches..

Deeper conversation - Yuna

Is your favourite colour blue?
Do you always tell the truth?
Do you believe in outerspace?
And I’m learning you

Is your skin as tanned as mine?
Does your hair flow sideways?
Did someone took a portion of your heart?
And I’m learning you

And if you don’t mind
Can you tell me
All your hopes and fears
And Everything that you believe in
Would you make a difference in the world
I’d love for you to take me to a deeper conversation
Only you can make me

I let my guard down for you
And in time you will too


p/s : zaza syg haza

penantian itu berbaloi


3:27 am - dikeheningan pagi taktala orang lain sedang nyenyak dibuai mimpi² indah. abang masih belum lagi tido kerana abang masih menunggu orang yang paling abang sayang tak lain tak bukan buah hati pengarang jantung abang... ( ayang la siapa lagi! ). sebenarnya abang nak tido dah tapi lepas hantar sms kat ayang tu abang dok depan komputer sambil bukak winamp terus pasang lagu kita
Ini adalah playlist mp3 yang abang pasang.

  1. yusry - Jika Ku Tak Bangun Esok Pagi
  2. FIA - Ada Rindu..Ada Cemburu
  3. jamal abdillah - sepi seorang perindu
  4. scorpian - you and i
  5. duta feat baizura kahar - cinta antara kita
  6. pak long - selagi ada rindu
  7. ungu - tercipta untuku
  8. kriss dayanti & anang - makin aku cinta
  9. tt dj - separuh hidupku
  10. illusi - puisi cinta

Dan detik 3:27:58 a.m aku dapat sms dari buah hati aku yang dia belom tido... wah! girang sungguh hati ini pabila mendapat sms dari nya... mana tak nya abang siap tido petang tadi sebab weekend je lah abang dapat berborak ngan ayang sepuas hati untuk melepaskan rindu yang menebal dijiwa. Walaupun perbualan kita itu singkat tapi ianya amat bermakna buat abang sayangku... terima kasih sayangku... abang amat hargai... malam ni bole tido lena sambil tersenyum... kerana terubat sudah rindu dihati...

luv, hug & kiss untuk ayang kerana tiada yang lain di hati abang ini melainkan ayang seorang.
muash...

Saturday, March 21, 2009

pabila si bujang ke dapor

Lepas buah hati aku call pagi. teringat yang pagi ni aku nak ke pasdec beli barang dapor sebab stok barangan dapor semua telah abis. maka dengan penuh semangat waja aku pun rembat lambretta gaban terus menuju ke pasdec ( abang rasa abang takleh bawak motor dah lah... asyik berair je mata bila bawak motor ) Jauh tak jauh la dalam 5km dari office. siap membeli belah aku pun balik ke office terus ignore kan orang ramai kat depan office ni ( semua member² abang je melepak, korang tak kerja ke ari ni? ) ... terus pi dapor siap² kan bahan untuk memasak.. tapi masa membeli barang dapor tadi abg dah fikir kan dah nak masak apa... nak masak apa rahsia...





ya, begini lah status dapor orang bujang ( tapi kemas okeh ) ... sebenarnya lama dah abang tak memasak tapi sekali sekala tu rasa gian nak memasak camni la keadaannya.. Tapi, sebenarnya nak buat latihan sebab dah kahwin esok senang sikit ( kan ayang kan... )




simple je dapor



proses memandi kan ayam sekali lagi...



bahan² untuk memasak...



sementara nak memasak tu lihat la cik laili yang kelaparan menunggu makanan siap di masak.
. ( isk... kesian )



maka setelah bertungkus lumus dengan kesibukan kerja maka ini adalah hasil nya...




sup ayam... ( agak² ada macam sup ayam tak? )



ikan sepat pekasam


ikan sepat pekasam, sup ayam, papedom dan nasi putih



Inilah dia menu abang ari ni... tapi masa makan tu aku teringat kat buah hati aku, tersentuh jap hati ini. nanti dah khawin abang masak pulak untuk ayang, insyallah... muashh...